Oppgjør ved privat salg av fast eiendom

 
 
oppgjørsmegler
 

De senere årene har vi sett en økende tendens til å selge fast eiendom privat. Det er ingen lovbestemte krav til bruk av mellommann for oppgjøret ved slike transaksjoner, men i de fleste tilfeller vil det likevel være nødvendig.

Hvorfor bruke oppgjørsmegler?

De fleste transaksjoner som gjennomføres er etter prinsippet ytelse mot ytelse. Ved kjøp av en vare eller produkt mottar du produktet samtidig som du betaler. Ved kjøpet av fast eiendom er ikke dette like enkelt gjennomførbart. Størrelsen og kompleksiteten på det objekt som skal overdras, og størrelsen på de summer som skal betales, gjør det lite praktisk å gjøre opp på stedet. De færreste ønsker å ta med seg en trillekoffert med kontanter på overtakelse. I tillegg må det etableres rettsvern ved tinglysning av skjøte. Til sammen vanskeliggjør dette en samtidig utveksling av ytelser ved overdragelse av fast eiendom. Vi anbefaler aldri å gi fra seg en eiendom før en har fått betalt, eller å betale for en eiendom før en får nøkler og grunnbokshjemmel. Dette medfører at det i de alle fleste tilfeller vil være behov for en mellommann under oppgjøret.

En slik gjennomføring av oppgjør mot vederlag ved overdragelse av fast eiendom er å anse som eiendomsmegling. Dette rammes derfor av eiendomsmeglingsloven, hvilket medfører at det kun er eiendomsmeglere, eller advokater som har særskilt sikkerhet, som lovlig kan gjennomføre slike oppgjør. Videre i artikkelen kommer jeg til å omtale disse to gruppene som «oppgjørsmegler».

Den mest åpenbare fordelen med å bruke oppgjørsmegler, er bruk av vedkommende sin klientkonto for eiendomsoppgjør. Det er nettopp denne som gjør det mulig å gjennomføre prinsippet ytelse mot ytelse, ved at kjøpesummen og omkostninger innbetales til klientkontoen før overtakelse, og først utbetales selger når overtakelse er gjennomført og skjøte er tinglyst. I forbindelse med oppgjøret har også oppgjørsmegleren en rekke oppgaver for å få gjennomført oppgjøret på en profesjonell, effektiv og risikofri måte.

Gjennomføring av oppgjørsoppdrag

Ved oppgjørsoppdrag er det inngått en avtale mellom kjøper og selger på forhånd. Mange har allerede klar en kontrakt når de kontakter oppgjørsmegleren, men vår erfaring er imidlertid at det i de fleste tilfeller er nødvendig å justere disse, spesielt når det gjelder bestemmelser om gjennomføring av oppgjøret. Av den grunn er bistand med utarbeidelse av kontrakt alltid inkludert i prisene ved våre oppgjørsoppdrag. I tillegg til kontrakten vil vi også utarbeide skjøte. Dette dokumentet vil bli oppbevart i depot frem til tinglysningen skal gjennomføres.

Når oppgjørsmegler har kontrollert at kjøpesummen er innkommet på klientkonto vil han gi kjøper og selger beskjed, slik at overtakelsen kan gjennomføres. Som nevnt tidligere vil en oppgjørsmegler aldri anbefale å gjennomføre overtakelsen før en bekreftelse på innbetalt oppgjør er sendt ut. Når gjennomført overtakelse er bekreftet til oppgjørsmegler, vil han deretter straks sende skjøte til tinglysning, ofte sammen med kjøpers banks pantedokument. Når overdragelsen er tinglyst blir det deretter sørget for at eventuelle heftelser (f.eks. selgers lån med pant i eiendommen), som etter avtalen ikke skal følge med i handelen, blir slettet.

Etter at dette er gjennomført blir nettoprovenyet utbetalt selger. Partene vil deretter motta hver sin oppgjørsoppstilling som viser alle bevegelser på klientkonto i løpet av oppgjøret. Kjøpers banks pantedokument blir returnert til banken med en bekreftet grunnboksutskrift for å dokumentere korrekt prioritet.

Skivik & Co som oppgjørsmegler

I Skivik & Co har god kunnskap og erfaring fra forskjellige typer fast eiendom. Som eiendomsmeglings- og advokatfirma innehar vi de nødvendige tillatelser fra Finanstilsynet til å gjennomføre oppgjør og drive eiendomsmegling.